Wilhelminakerk

Oorspronkelijk:Hervormd
Ingebruikname:1937
Aantal zitplaatsen:
Orgel:Bätz-Witte (sinds 2002, komt uit Sion)
Adres:Beemterweg, Beemte-Broekland
Website:www.wilhelminakerk.com
Monument:Gemeente

Voorloper van de Wilhelminakerk was een catechisatielokaal aan Beemterweg. Dit gebouw werd gebruikt voor cathechisaties, zondagschool, verenigingen, enz.
In de loop van de tijd groeide de functie van dit gebouw uit tot “kerkje”, bedoeld voor kerkgangers uit Beemte-Broekland en Wenum-Wiesel.

Omdat het evangelisatielokaal te klein werd moest er een echte kerk komen. In 1935 schonk prinses Juliana een belangrijke gift voor deze nieuw te bouwen hervormde kerk in de buurtschap Beemte. Er moest echter meer geld komen! Daarom werd o.a. een 3-daagse bazaar gehouden, die ook bezocht werd door koningin Wilhelmina.

De nieuwe kerk moest vlakbij het evangelisatielokaal komen. Architect H.J. Klosters en aannemer J.W. Wassink kregen in 1936 de opdracht.

De eerste steen werd op 16 september van dat jaar gelegd. Grote afwezige bij deze plechtigheid was koningin Wilhelmina, naar wie de kerk vernoemd is. De reden hiervan was dat de verloving van prinses Juliana met prins Bernard op dezelfde datum viel.
De eerste steen werd nu gelegd door president-kerkvoogd G.B. Eikendal.

Het gebouw toont enige gelijkenis met de Regentessekerk en dat kwam omdat architect J.H. Klosters ook het ontwerp maakte voor die kerk. Deze architect is ook bekend als ontwerper voor de Parkenbuurt.

Op 12 mei 1937 werd de kerk officieel in gebruik genomen. Koningin Wilhelmina was aanwezig bij deze plechtigheid.

Bijzonder zijn de gebrandschilderde ramen van Gerrit Bokhorst uit Deventer. In 2013 is de kerk uitgebreid met de Wilhelminazaal.

Het orgel dat sinds 2002 in de kerk staat, is een rijksmonument waarvan er in Nederland nog slechts twee in gebruik zijn. Het orgel stond oorspronkelijk in “Sion”.

In 2021 is de kerkzaal opnieuw ingericht met nieuwe vloeren en een deel van de banken werd vervangen door stoelen.

Ds. J.F. Berkel (1929-1965 em.)
Ds. J.A. Dankbaar (1948-1979 em.)
Ds. J.P. Smit (1979-1993)
Ds. J.C. Borst (1993-1998)
Ds. H. van Vreeswijk (1999-2003 em.)
Ds. W. Westerveld (2004-2010)
Ds. S.H. Muller (2011-2016)
Mw. ds. J. Al-van Holst (2016-2023 em.)
Mw. ds. P. Kamper (2024-)

Interieur vóór 2021