Jachtlaankerk

Architect:P. Schuring
Oorspronkelijk:Gereformeerd
Ingebruikname:1953
Orgel:Bernhard Koch (1953), Gebr. Reil (2003)
Aantal zitplaatsen:
Adres:Jachtlaan 143
Website:www.jachtlaankerk.nl

Door het nog steeds toenemende aantal kerkgangers in de jaren ’40 – ’50, besloot de gereformeerde kerkenraad om nog een kerk te bouwen in het westen van Apeldoorn. In 1953 werd de Jachtlaankerk in gebruik genomen; deze kerk werd ontworpen door de architect P. Schuring.
De van oorsprong hervormde gemeente Berg en Bos werd in 90-er jaren geïntegreerd met de Jachtlaankerk-gemeente.
De kerk werd in 2000 uitgebreid en kreeg ook een andere ingang. In 2001 werd de kerk helemaal vernieuwd. Er was behoefte aan meer mogelijkheden: ontmoeting, muziek en andere activiteiten en er wachtte een groot onderhoudsbeurt.
Het oorspronkelijke pneumatische orgel van Robert Koch werd in 2003 vervangen door een orgel, gebouwd door de gebr. Reil.

De geloofsgemeenschap van de Jachtlaankerk heeft zich in de loop van de tijd ontwikkeld tot een gemeenschap van kritische gelovigen, die in goede en kwade dagen op elkaar betrokken zijn; die met elkaar zoeken naar het geheim van ons bestaan en wat het leven zin geeft.
De gemeente rond de Jachtlaankerk en Kapel Hoog Soeren heeft een eigen karakter: liturgisch verzorgd en veelzijdig, creatief, kritisch en leergierig. Muziek speelt een belangrijke rol in de vieringen

Het glas-in-lood raam van Gaby Bovelander, dat in de kerk aanwezig is, is een mooi voorbeeld van na-oorlogse, abstracte, monumentale kunst met een diepere betekenis, waarin we de Drie-eenheid met daarboven de zon kunnen zien.

Ds. J. Kleine (1948-1972)
Ds. N. Schelhaas (1973-1986)
Ds. P. Boomsma (1988-1997)
Ds. J.G. de Bruijn (1993-2011)