Tabernakelkerk

Adres:Waalstraat
Monument:Gemeentelijk (sinds 2010)
Websitewww.tabernakelkerk.nl

Door de toename van het aantal kerkgangers in de jaren 1960, ook in het oosten van Apeldoorn-Zuid, moest er een nieuwe gereformeerde kerk komen in deze wijk.
Architect Jan van der Zee uit Bussum ontwierp een gebouw in de vorm van een grote tent, die bereikbaar is via een vrij hoge trap: een verwijzing naar de tabernakel uit het Oude Testament. Karakteristiek is het spel van schuine lijnen met een haast trapeziumvormige grondvorm, geaccentueerd door schuin oplopende daklijnen.
Bij deze architectuur paste geen toren.

De nieuwe kerk werd in gebruik genomen in 1966, maar moest wegens de terugloop van het kerkbezoek in de jaren 1980 weer gesloten worden. Lange tijd was ds. G.A. Westerveld de predikant.

In 1987 werd de kerk overgedragen aan de Nederlands Gereformeerde Kerk. Deze gemeente heeft de kerk later uitgebreid en opgefrist.

Ds. J.P. Haspels (1956-1963)
Ds. G.A. Westerveld (1969-1985)