De Hofstad

Ingebruikname2003
ArchitectJ. Borkent
Aantal zitplaatsen
OrgelKaat & Tijhuis (Kampen)
Websitewww.dehofstadapeldoorn.nl
AdresHofveld

Doordat het kerkbezoek ook in Apeldoorn-Zuid minder werd in de jaren ’90 van de vorige eeuw en daarmee ook de financiering steeds moeilijker werd moest er iets gebeuren. In Zuid waren toen de volgende kerken: Pauluskerk, Sion en Zuiderkerk. Parallel aan de genoemde vermindering van het kerkbezoek en van de financiële middelen voltrok zich ook het Samen-Op-Weg proces. Het idee ontstond om de drie kerkgemeenschappen een nieuwe start te geven in een geheel nieuw gebouw.

Dit idee is inderdaad opgepakt en uitgewerkt en het resultaat was uiteindelijk de realisatie en in gebruik neming van een nieuwe kerk aan het Hofveld, de kerk voor heel hervormd en gereformeerd Zuid: De Hofstad.

In mei 2003 is het kerkelijk centrum “De Hofstad” in gebruik genomen. Architect was de Apeldoorner J. Borkent.
Het orgel is vervaardigd door de orgelmaler Kaat & Tijhuis uit Kampen en in 2005 officieel in gebruik genomen.

Op de benedenverdieping is een centrale ontmoetingshal, zijn er enkele vergaderzalen en uiteindelijk de kerkzaal. Het geheel straalt openheid uit, een uitnodiging tot ontmoeting.

De kerkzaal valt op door licht en ruimte. Dit effect wordt mede bereikt door de klazen bouwsteen-wanden en het rozetraam. Het rozetraam van Cees Flokstra vertelt het verhaal van de doop van Jezus. In de achterwand van de kerkzaal staan twee nissen, ontworpen door Tirza Verrips: een “doop-nis” en de “gedenk-nis”.

Op de bovenverdieping is het kerkelijk bureau van de Protestantse Gemeente gevestigd en zijn er nog enkele vergaderzalen. Een vrijstaande klokkentoren voltooit het geheel.

De naam “De Hofstad” is ontstaan door de gedachte aan een stad op een berg en de straatnaam: Hofveld.

Predikanten:

Ds. B.J. Kruit (2003-2011 em.)
Ds. E.J. van ‘t Riet (2003-2006)
Dr. Joh. Woudenberg (2003-2007)
Ds. A.R. Roodenburg (2010-)
Mw. ds. G. Loeve (2012-2017)