Kruispunt

Sluiting:2016
Orgel:Leeflang
Adres:Zilverschoon

In 1974 werd aan het Zilverschoon een gereformeerde kerk gebouwd, bestemd voor de wijk Zevenhuizen. Sinds 1969 werden in die wijk eerst diensten gehouden in De Boerderij en later in de daarbij behorende schuur.  Daarbij werd door gereformeerden en hervormden samengewerkt.  Via een advertentie werd in Zaandam een noodkerk gevonden. Deze werd gekocht en uitgebreid en in 1970 in gebruik genomen. Als naam werd gekozen ‘Open Huis’. De noodkerk stond aan de Descartesstraat.
Toen men plannen ging maken voor een definitieve kerk werd de samenwerking tussen hervormd en gereformeerd losgelaten. Beide kerken bouwden een eigen kerk. De hervormde kerk aan de Polkastraat werd ‘Open Huis’ genoemd en de gereformeerde kerk, naar een ontwerp van architect J. van der Weerd, werd aan het Zilverschoon gebouwd en in 1974 in gebruik genomen, en kreeg de naam ‘Kruispunt’.
De gereformeerde kerk Kruispunt werd vanaf 30 juni 2002 de SoW-kerk in de wijk Zevenhuizen en deed daar tot eind september 2016  dienst als protestantse kerk. Toen is de kerk verkocht aan de Evangelische gemeente Berea.

Ds. IJkel schreef over de sluiting van Kruispunt:
Ontstellend veel kerkgebouwen worden vandaag de dag gesloten, ‘aan de eredienst onttrokken’. Zoiets doet pijn. Dikwijls wordt, bij wijze van schrale troost, gezegd dat het toch vooral om lévende stenen gaat. Met een beroep op 1 Petrus 2 vers 5. Dat mag waar zijn, het neemt niet weg dat het heel veel mensen aan het hart gaat wanneer het gebouw waarin ze gedurende vele jaren hun geloof beleefden en beleden, moeten verlaten. Iemand zei: dan gooi je de deur niet achteloos achter je in het slot. Er liggen talloze goede herinneringen.

Ds. D. Warnink (1970-1980)
Ds. J.C. van Veen (1973-1992)
Ds. L.J.G. IJkel (1992-2008)
Ds. M. van Diggelen (1992-2016)