Brinklaankerk

Sluiting:1977
Sloop1977
Adres:Brinklaan

Door de sterke groei van het kerkbezoek aan het begin van de 20e eeuw werd de Gereformeerde kerk in de Roggestraat (hoek Asselsestraat) in 1911 buiten gebruik gesteld en vervangen door een nieuwe, grotere  kerk aan de Brinklaan. Deze kerk kreeg aanvankelijk de naam Zuiderkerk (en later Westerkerk). In 1914 en 1920 werd de kerk uitgebreid met gaanderijen.

In 1932 werd een nieuwe Gereformeerde kerk gebouwd aan de Arnhemseweg. Deze werd toen Zuiderkerk genoemd en de kerk aan de Brinklaan werd Westerkerk.
In 1953 kreeg de Westerwijk zijn eigen kerk, de Jachtlaankerk aan de Jachtlaan. Vanaf die tijd werd de kerk voor de Middenwijk in de binnenstad Brinklaankerk.

In 1960 werd de kerk helemaal verbouwd. Het orgel, dat zich aanvankelijk boven de preekstoel bevond, werd verplaatst naar de achtermuur. De steunmuur werd weggebroken, waardoor het podium werd vergroot. Daar kwam een nieuwe preekstoel met een groot kruis er boven.
Een deel van de banken werd vervangen door stoelen. De Apeldoornse kunstenaar G. Post Greve restaureerde de ramen met bijbelse motieven. De verbouwing werd met enige spoed uitgevoerd, want in 1961 zou de Synode in Apeldoorn vergaderen. Met zijn vele bijzalen was deze kerk bijzonder geschikt voor een dergelijke bijeenkomst.

Maar zo’n 10 jaar later was het aantal kerkgangers in de binnenstad drastisch afgenomen en werd in 1977 besloten het gebouw af te stoten en af te breken…

Ds. P.C. de Bruijn (1924-1955)
Ds. J.F. Colenbrander (1949-1970) (foto)