Lyceum / Berg en Bos

Liturgisch centrum

In de jaren 1950 en daarna kwamen in de wijk Berg en Bos in het westen van Apeldoorn er steeds meer huizen bij. Dat betekende dat de hervormde gemeente daar ook graag een kerk wilde hebben. Uiteindelijk is toen gekozen voor de mogelijkheid om in de Christelijke HBS aan de Jachtlaan kerkdiensten te houden.

Op 16 mei 1954 was de eerste dienst in de (nieuwe) gymnastiekzaal. Na enkele weken werd er verhuisd naar de tekenzaal in de linkervleugel. Allereerst in de grote tekenzaal en vanaf 1962 in de aula van de school, welke inmiddels Lyceum was geworden. Dit werd dus de kerk voor de hervormde wijkgemeente Berg en Bos.
Na enkele jaren vond men een wijkgebouw op de hoek van Soerenseweg en Jachtlaan.
Voor de kerkdiensten was ook een elektronisch orgel beschikbaar voor de begeleiding van de gemeentezang

In 1986 werden de diensten verplaatst naar het kerkgebouw aan de Smaragdstraat en in de jaren 1990 werden de diensten verplaatst naar de Sprengeloo-school. Daar is ook ds. J. de Bruijn begonnen in Apeldoorn.

De wijkgemeente werd in de loop van jaren 1990 langzamerhand (mede door het SOW-proces) geïntegreerd met de nabijgelegen Jachtlaankerk.

Predikanten:

ds. H. Altena (1954-1963)
ds. C.H. van Rhijn (1963-1988 em.)
ds. J. Oskamp (1969-1991 em.)
ds. J. de Bruijn (1993-2018)