Pniëlkerk

Orgel:Leeflang, 1962
Adres:Zwolseweg (Wiesel)

Voorgeschiedenis
In het begin van de 20e eeuw kreeg Wenum Wiesel steeds meer inwoners en er was dringend behoefte aan een eigen kerkgebouw in de nabije omgeving.  Daartoe werd in 1908 een kerkgebouw gerealiseerd aan de Wieselsekampweg vlakbij de kruising Wieselse Enkweg: de Wieselse kapel (of Pniëlkerk).
Daar werden kerkdiensten gehouden, maar ook de zondagsschool en het verenigingsleven vonden daar hun plek.

De nieuwe Pniëlkerk
In de loop der jaren werd het gebouw aan de Wieselsekampweg te klein en er ontstond behoefte om een nieuwe kerk te gaan bouwen. Ds. J.A. Dankbaar heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld. Het plan was om een eigentijdse kerk te gaan bouwen aan de Zwolseweg.

De architecten, vader en zoon Pothoven uit Amerfsoort, ontwierpen de kerk in de “Bossche Schoolstijl” en deze werd in de jaren 1957/1958 gebouwd.
Het orgel werd in 1962 gebouwd door de firma Leeflang uit Apeldoorn.

Jarenlang werden de diensten op zondag met dezelfde predikant gehouden in de Pniëlkerk en de Wilhelminakerk (9.00 en 10.30 uur).

De Pniëlkerk was jarenlang hét  hart van Wenum en Wiesel.

In het jaar 2000 moest de kerk gesloten worden vanwege de sterke terugloop van kerkgangers en de financiële middelen. De kerkgangers van toen konden zich aansluiten bij de Wilhelminakerk.

Ds. J.A. Dankbaar (1948-1979)
Ds. J.P. Smit (1979-1993)
Dr. J.C. Borst (1993-1998)
Ds. H. van Vreeswijk (1998-2000)