Julianakerk

Interieur sinds 2017

Architect:J.G. en P.K. Mensink (Apeldoorn)
Oorspronkelijk:Hervormd
Ingebruikname:1928
Aantal zitplaatsen:900 (oorspronkelijk)
Orgel:
Adres:Deventerstraat 91
Monument:Gemeentelijk
Website:www.pwano.nl

De Julianakerk is (in de tijd gezien) de derde kerk van de hervormde gemeente van Apeldoorn. De kerk In 1927 legde prinses Juliana, vergezeld door haar moeder koningin Wilhelmina, de eerste steen voor de Julianakerk. In de eerste steen was de letter “J” gebeiteld. De eerste dienst in 1928 werd geleid door ds. H.J.E. Westerman Holstijn.

De Julianakerk is een ontwerp van de architecten J.G. en P.K. Mensink. Zij hebben de kerk ontworpen in een bouwstijl die zich het beste laat typeren als ”zakelijk expressionisme/ Delftse School”. Het betreft een sobere, in baksteen opgetrokken zaalkerk. Op de zuidoosthoek van het gebouw bevindt zich een bakstenen klokkentoren.
In 1927 legde prinses Juliana, vergezeld door haar moeder koningin Wilhelmina, de eerste steen. In deze steen was de letter “J” gebeiteld.
De eerste dienst in 1928 werd geleid door ds. H.J.E. Westerman Holstijn.
De zelfde architecten hebben ook de Bronkerk in Ugchelen ontworpen (1924).

Het catechisatiegebouw (later: wijkgebouw) en de kosterswoning werden in 1930 gebouwd.

De toren was oorspronkelijk hoger dan nu. Op 14 april 1945 (vlak voor de bevrijding van Apeldoorn), werd de toren geraakt door een Duitse voltreffer. De toren werd in 1957 ingekort en gerestaureerd en bevat een gevelsteen met de tekst: “DOOR OORLOG GEVELD – TOT GODS EER HERSTELD – 1945-1957”.

In 1997 vond een renovatie van het interieur plaats: er kwam nieuw liturgisch meubilair (preekstoel, avondmaalstafel, doopvont en Paaskaarsstandaard) en voorin de kerk zorgen stoelen in plaats van de vaste banken voor een meer flexibel gebruik van de kerkruimte.

In 2016 is de kerk grondig gerenoveerd naar aanleiding van een ontwerp van architecten Courage. Hierbij zijn de in- en uitgang gekomen tegenover het bijgebouw “de ontmoeting”. De opstelling is Angelsaksisch waarbij de gemeente rondom het liturgisch centrum zit.
In datzelfde jaar werden de wijkgemeenten Open Huis/Kruispunt, Bolwerk en Julianakerk samengevoegd tot één wijkgemeente Noordoost.

Ds. J.J.C. Karres (1928-1929)
Ds. J.F. Berkel (1929-1965 em.)
Ds. E. Holtrigter (1965-1987 em.)
Ds. W. van der Kamp (1987-1994)
Mw. ds. L. van Hilten-Matthijssen (1994-2011 em.)
Mw. ds. C.M. Baas (2009-)
Ds. J.J. Kappers (2009-)
Ds. H. Boter (2017-)