De Ark

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is De-Ark.jpg

Architect:J.H. van der Zee – J. Valk
Oorspronkelijk:Gereformeerd
Ingebruikname:1967
Sluiting:1993
Orgel:Leeflang (1968)
Aantal zitplaatsen:375
Adres:Germanenlaan

Door de groei van de nieuwe wijk Orden in de jaren 1960 was de Gereformeerde kerkenraad (KAZ) van mening dat er een nieuwe gereformeerde kerk moest komen voor deze wijk en voor Ugchelen[1]
In 1966 begon aannemer Draisma met de bouw. De vorm van het gebouw doet enigszins denken aan een ark.
Op 23 juni 1967 werd het gereformeerde wijkcentrum De Ark geopend. De krant meldde dat ook de hervormde Opstandingskerk (ook in Orden) de vlag had uitgestoken en de klokken had laten luiden als welkomstgebaar.
De naam “De Ark” was gekozen in verband het de vorm van het gebouw dat enigszins doet denken aan een ark.

De Ark was bewust geen kerkgebouw, maar een wijkcentrum met een kerkzaal. Deze zaal bevatte 375 zitplaatsen en was uit te breiden naar 450 plaatsen. Ds. J. Wiersema was de eerste predikant.

Na een aantal jaren als kerkelijk centrum te hebben gefungeerd, moest in 1993 als gevolg van het Samen op Weg-proces gekozen worden tussen de hervormde Opstandingskerk en het gereformeerde wijkcentrum De Ark. Er is toen gekozen voor de Opstandingskerk en De Ark werd verkocht aan de burgerlijke gemeente. De gemeente wilde er een wijkcentrum voor de hele wijk van maken en heeft het gebouw grondig verbouwd. Tegenwoordig staat het gebouw bekend als wijkcentrum Orca.

Ds. J. Wiersema (1963-1986)
Ds. P. Wijbenga (1987-2002)

[1] Gereformeerd gezien waren Ugchelen en Orden één wijkgemeente. De hervormde gemeente van Ugchelen was en bleef zelfstandig. Na sluiting van De Ark is de gemeente van Ugchelen Samen op Weg (hervormd/gereformeerd) gegaan.